NVM 10.20.024 vracht-passagiersschip ms "Tegelberg" (1937), "Ruys", "Boissevain" - KJCPL

Artikelnummer: 10.20.024

De Tegelberg werd in 1938 gebouwd bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam, bouwnummer 204, als passagiersschip voor de Nederlandse Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM).

 

Afmetingen L x B x H: 170.99 x 22.86 x 12.50 meter. Motor: 3 x 2t ew 8 cyl Sulzer (650x1200) van 10.800 rpk. Het had 3 schroeven en haalde daarmee een snelheid van 17 knopen.

De Tegelberg had twee zusterschepen, de Boissevain en de Ruys. De drie schepen werden voor de oorlog 'The White Dutch Yachts' genoemd naar drie bekende Rotterdamse reders. De Tegelberg werd in 1938 in gebruik genomen en was geschikt voor 654 passagiers.

 

In 1942 werd de Tegelberg gecharterd door het Ministerie van Oorlog en in Liverpool verbouwd tot troepentransportschip. Als zodanig was het onder meer in 1943 betrokken bij de landing op Sicilië.

1946

Begin 1946 repatrieerde de Tegelberg 2000 passagiers van Tandjung Priok in Nederlands-Indië. Gezagvoerder was kapitein Zandhuyzen. Bij het aan boord gaan werden alle passagiers door een arts onderzocht. Japanse krijgsgevangenen brachten de bagage aan boord. Op 15 februari, kort na middernacht, voer de Tegelberg de haven uit.
Voor het Suezkanaal werd op 27 februari bij de haven van Attaka aangelegd. De passagiers gingen van boord en werden met een smalspoortreintje naar een loods gebracht waar zij te eten kregen en waar zij bij een kledingmagazijn van het Rode Kruis winterkleding en voedselpakketten voor de verdere reis ontvingen. Op 1 maart kwam een loods aan boord en werd de reis voortgezet. Aan het einde van het Suezkanaal kwamen ze de Oranje tegen die troepen naar Indië vervoerde. Op de Middellandse Zee stormde het, inHet Kanaal moest langzaam gevaren worden wegens de mijnenvelden, maar uiteindelijk voer de Tegelberg op 12 maart door de sluizen van IJmuiden en eindigde de reis aan dePrins Hendrikkade in Amsterdam.
De militairen werden bij Austerlitz gedemobiliseerd.

1947

Van 7 januari tot 3 februari 1947 vervoerde de Tegelberg de huzaren van Boreel (1e eskadron 1e regiment) naar Batavia. De huzaren werden in Buitenzorg gelegerd en op 21 juli naar Sukabumi overgeplaatst. Na deze reis werd de Tegelberg weer aan de oorspronkelijke eigenaar overgedragen.

Na de oorlog[bewerken]

In 1947 werd de Tegelberg in Hongkong teruggebouwd tot passagiersschip. Daarna onderhield de Tegelberg lijndiensten tussen het Verre Oosten, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. In 1962 werd het gemoderniseerd, wederom in Hongkong. In 1968 werd de Tegelberg gesloopt in KaohsiungTaiwan.



Specificaties :

Tekeningnummer

10.20.024

Auteur

J.van Rijswijk

Omschrijving

vracht-passagiersschip ms "Tegelberg" (1937), "Ruys", "Boissevain" - KJCPL

Kwaliteit

spanten tot de waterlijn; waterlijnen; zijaanzicht; dekplannen; enkele details; bouwaanwijzing

Schaal

1 : 500

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

0

Aantal bladen A1

0

Aantal bladen A2

1

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

1

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

45

Bijzonderheden

l.o.a. 31 cm

dM 1951/8

Kopie artikel: 12.20.024 (1 blz)

Opmerkingen

 

 

0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »