Artikelnummer: | 10.00.005 |
Het Romeinse antwoord op de snelle quinquereem was de corvus, een enterbrug die ze op hun schepen plaatsten, waardoor beide schepen aan elkaar geklonken werden en ze konden enteren, waardoor een strijd - gelijkwaardig met die op land - kon plaatsvinden, waarbij de Romeinen in het voordeel waren. Tijdens de Slag bij Mylae in 260 v.Chr. konden ze daardoor een beslissende overwinning halen. De suprematie van het vroege Rome over Carthago begon met de overwinning op Hannibal in de Tweede Punische Oorlog.
Het belang van de scheepvaart was enorm voor de twee miljoen inwoners van Rome. Jaarlijks moest er voor hen een half miljoen ton graan worden aangevoerd.
Uit de Periplus van de ErythreÌÎÌüsche Zee (Periplus Maris Erythraei) blijkt hoe ver de Romeinse scheepvaart zich uitstrekte. Deze periplus werd geschreven door een geromaniseerde Alexandrijn in de 1e eeuw v.Chr. en geeft zeilaanwijzingen naar havens aan de ErythreÌÎÌüsche Zee (de Rode Zee, maar ook de Indische Oceaan en de Perzische Golf), telkens vertrekkend vanuit de haven van Berenice. Daarnaast beschrijft de tekst ook de kust van IndiÌÎÌà tot aan de Ganges en de Oostkust van Afrika (AzaniÌÎÌà genoemd). China (Thinae) wordt als moeilijk te bereiken genoemd.
Met de toenemende handel nam ook de piraterij toe. Hiertoe werd de Lex Gabinia aangenomen, waarmee Pompeius in 67 v.Chr. de beschikking kreeg over 500 schepen en in ÌÎå©ÌÎå©n zomer de Middellandse Zee van piraten bevrijdde.
In 55 v.Chr. begon Julius Caesar aan zijn invasie van Britannia vanuit Portus Itius (het tegenwoordige Boulogne-sur-Mer), een gebied dat beheerst werd door de Morini en de MenapiÌÎÌàrs. Deze invasie verliep weinig succesvol, waarop hij tijdens de winter schepen liet bouwen. Het jaar erop voer hij met een vloot van meer dan 800 schepen opnieuw naar Britannia. Deze keer had hij meer succes, maar moest terugkeren vanwege onrust in GalliÌÎÌà.
Door de Slag bij Actium op 2 september 31 v.Chr. verkregen de Romeinen de heerschappij over Egypte.
Julianus de Afvallige liet in 358 bij de mondingen van de Rijn en Maas 200 schepen herstellen en 400 nieuwe bouwen, waarmee de classis Britannica, de graanhalers op Britannia, weer hersteld werd.
Specificaties :
Tekeningnummer |
Ì´Ì_ |
10.00.004 |
Auteur |
Ì´Ì_ |
L.Hellstrom |
Omschrijving |
Ì´Ì_ |
Driemasttopzeilschoener "Iskra" (Vlissingen 1917) |
Kwaliteit |
Ì´Ì_ |
sp/lijnen; alg plan; tuigplan; details |
Schaal |
Ì´Ì_ |
1 : 100 |
Aantal bladen A00 |
0 |
|
Aantal bladen A0 |
0 |
|
Aantal bladen A1 |
3 |
|
Aantal bladen A2 |
0 |
|
Aantal bladen A3 |
0 |
|
Aantal bladen A4 |
0 |
|
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
|
Gewicht in gram |
145 |
|
Opmerkingen |
Ì´Ì_ |
Ì´Ì_