Artikelnummer: | 10.00.023 |
VOC- schip Batavia.
Het VOC retourschip Batavia werd in 1628 gebouwd in opdracht van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) op de Peperwerf in Amsterdam. Op 4 juni 1629 is het schip, met 332 opvarenden aan boord en met bestemming Java, op zijn eerste reis vergaan voor de kust van West-AustraliÌÎÌà.
De reconstructie van de Batavia werd in 1985 gestart. Onder leiding van scheepsbouwmeester Willem Vos is door een wisselende groep reÌÎÌüntegranten, vrijwilligers en medewerkers aan het schip gebouwd. Uitgangspunten waren authentieke herbouw, met gebruikmaking van originele materialen en een bouwmethode op ambachtelijke wijze. Op 7 april 1995 heeft Koningin Beatrix dit schip ‰Û¡ÌÝÌáBatavia' gedoopt, waarna het te water is gelaten.
Ondanks de zuinige aard van de Nederlanders, werden VOC schepen rijk versierd met veel beeldsnijwerk. De Galjoensleeuw op de Batavia is als het ware het gezicht van het schip. Hij valt erg op. De leeuw is gemaakt van Lindehout.
De spiegel is het visitekaartje van de Batavia. Je kunt er op lezen van welke ‰Û¡ÌÝÌámaatschappij', in dit geval de VOC is, en waar het vandaan komt. De VOC had zes afdelingen, die elk hun eigen letter hadden. AÌ´Ì_=Ì´Ì_Amsterdam. Op het holle gedeelte is een prachtig zeegezicht geschilderd.
De vier staande figuren zijn twee Germanen en twee Nassau's, die verwijzen naar de Bataafse mythe, waar het schip haar naam aan dankt. De vreemde figuren daaronder, dienden om de zeegeesten af te schrikken.
Bron :Ì´Ì_www.bataviawerf.nl/voc-schip-batavia
Specificaties :
Tekeningnummer |
Ì´Ì_ |
10.00.023 |
Auteur |
Ì´Ì_ |
J. Esveldt |
Omschrijving |
Ì´Ì_ |
VOC retourschip "Batavia" (1627) |
Kwaliteit |
Ì´Ì_ |
sp/lijnen; aanzichten, doorsneden, details en tuigplan |
Schaal |
Ì´Ì_ |
1 : 50 |
Aantal bladen A00 |
0 |
|
Aantal bladen A0 |
11 |
|
Aantal bladen A1 |
3 |
|
Aantal bladen A2 |
0 |
|
Aantal bladen A3 |
0 |
|
Aantal bladen A4 |
0 |
|
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
|
Gewicht in gram |
850 |
|
Bijzonderheden |
l.o.a. 114 cm |
Ì´Ì_
Ì´Ì_