NVM 10.11.040 HrMs onderzeeboten "Zwaardvis" S806, "Tijgerhaai" S807 (1972)

Artikelnummer: 10.11.040

De onderzeeboten Hr.Ms. Zwaardvis (S806) en Hr.Ms. Tijgerhaai (S807) waren conventionele (diesel-elektrische) onderzeeboten van de Zwaardvis-klasse, gebouwd voor de Koninklijke Marine in de jaren ’60–’70. Ze waren modern en stil, ontworpen voor operaties in de Koude Oorlog, met nadruk op NAVO-samenwerking en onderzeebootbestrijding (ASW).


 

Zwaardvis-klasse onderzeeboten

(Zwaardvis S806 en Tijgerhaai S807)

Kenmerk Informatie
Type Diesel-elektrische aanvalsonderzeeboot
Klasse Zwaardvis-klasse (2 schepen)
Bouwjaar 1965–1972
In dienst 1972
Uit dienst ca. 1994–1995

 

Hr.Ms. Zwaardvis (S806)

  • Kiellegging: 14 juli 1965

  • Te water gelaten: 2 juli 1970

  • In dienst gesteld: 18 augustus 1972

  • Uit dienst: 1994

  • Gebouwd door: Wilton-Fijenoord, Schiedam


 

Hr.Ms. Tijgerhaai (S807)

  • Kiellegging: 14 juli 1966

  • Te water gelaten: 25 mei 1971

  • In dienst gesteld: 20 oktober 1972

  • Uit dienst: 1995

  • Gebouwd door: Wilton-Fijenoord, Schiedam


 

Technische Specificaties (voor beide schepen)

  • Waterverplaatsing:

    • 1.860 ton (boven water)

    • 2.300 ton (onder water)

  • Lengte: 66 meter

  • Breedte: 8,4 meter

  • Diepgang: 6 meter

  • Voortstuwing:

    • 3 dieselmotoren (voor batterijoplading)

    • Elektromotor voor onderwateraandrijving

  • Snelheid:

    • ~13 knopen (boven water)

    • ~20 knopen (onder water)

  • Duikdiepte: >300 meter (geschat; exact geheim)

  • Bemanning: ca. 67

  • Bewapening:

    • 8 torpedobuizen (voor)

    • Amerikaanse en later Nederlandse torpedo’s (zoals Mark 48)


 

Operationele Geschiedenis

  • Beide onderzeeboten werden vooral ingezet voor NAVO-taken in de Noord-Atlantische Oceaan, Noordzee en Noorse Zee.

  • Taken:

    • Onderzeebootbestrijding (ASW)

    • Inlichtingenvergaring

    • Oefeningen met NAVO-eenheden

    • Simulatie van vijandelijke onderzeeboten in NAVO-trainingen

  • Beide schepen stonden bekend om hun lage geluidsprofiel, waardoor ze moeilijk op te sporen waren.


 

Uitdienststelling en verdere lot

  • Beide onderzeeboten zijn in de jaren '90 uit dienst gesteld vanwege veroudering en hoge onderhoudskosten.

  • Pogingen om ze te verkopen aan landen als Maleisië en Indonesië zijn mislukt.

  • Uiteindelijk zijn ze gesloopt in Nederland.


 

Bijzonderheden

  • De Zwaardvis-klasse was gebaseerd op het ontwerp van de Amerikaanse Barbel-klasse, met Nederlandse aanpassingen.

  • Ze vormden de overgang naar de latere Walrus-klasse onderzeeboten (jaren '90), die nog steeds in dienst zijn.

  • De schepen waren hun tijd ver vooruit qua stille voortstuwing en hydrodynamisch ontwerp.

 


Specificaties :

Tekeningnummer

10.11.040

Auteur

J.TH.M. Buter

Omschrijving

HrMs onderzeeboten "Zwaardvis" S806, "Tijgerhaai" S807 (1972)

Kwaliteit

spanten; zijaanzicht; bovenaanzicht

Schaal

1 : 50

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

2

Aantal bladen A1

0

Aantal bladen A2

0

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

2

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

185

Bijzonderheden

l.o.a. 134 cm

Opmerkingen

 
0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »