Artikelnummer: | 10.11.040 |
De onderzeeboten Hr.Ms. Zwaardvis (S806) en Hr.Ms. Tijgerhaai (S807) waren conventionele (diesel-elektrische) onderzeeboten van de Zwaardvis-klasse, gebouwd voor de Koninklijke Marine in de jaren ’60–’70. Ze waren modern en stil, ontworpen voor operaties in de Koude Oorlog, met nadruk op NAVO-samenwerking en onderzeebootbestrijding (ASW).
(Zwaardvis S806 en Tijgerhaai S807)
Kenmerk | Informatie |
---|---|
Type | Diesel-elektrische aanvalsonderzeeboot |
Klasse | Zwaardvis-klasse (2 schepen) |
Bouwjaar | 1965–1972 |
In dienst | 1972 |
Uit dienst | ca. 1994–1995 |
Kiellegging: 14 juli 1965
Te water gelaten: 2 juli 1970
In dienst gesteld: 18 augustus 1972
Uit dienst: 1994
Gebouwd door: Wilton-Fijenoord, Schiedam
Kiellegging: 14 juli 1966
Te water gelaten: 25 mei 1971
In dienst gesteld: 20 oktober 1972
Uit dienst: 1995
Gebouwd door: Wilton-Fijenoord, Schiedam
Waterverplaatsing:
1.860 ton (boven water)
2.300 ton (onder water)
Lengte: 66 meter
Breedte: 8,4 meter
Diepgang: 6 meter
Voortstuwing:
3 dieselmotoren (voor batterijoplading)
Elektromotor voor onderwateraandrijving
Snelheid:
~13 knopen (boven water)
~20 knopen (onder water)
Duikdiepte: >300 meter (geschat; exact geheim)
Bemanning: ca. 67
Bewapening:
8 torpedobuizen (voor)
Amerikaanse en later Nederlandse torpedo’s (zoals Mark 48)
Beide onderzeeboten werden vooral ingezet voor NAVO-taken in de Noord-Atlantische Oceaan, Noordzee en Noorse Zee.
Taken:
Onderzeebootbestrijding (ASW)
Inlichtingenvergaring
Oefeningen met NAVO-eenheden
Simulatie van vijandelijke onderzeeboten in NAVO-trainingen
Beide schepen stonden bekend om hun lage geluidsprofiel, waardoor ze moeilijk op te sporen waren.
Beide onderzeeboten zijn in de jaren '90 uit dienst gesteld vanwege veroudering en hoge onderhoudskosten.
Pogingen om ze te verkopen aan landen als Maleisië en Indonesië zijn mislukt.
Uiteindelijk zijn ze gesloopt in Nederland.
De Zwaardvis-klasse was gebaseerd op het ontwerp van de Amerikaanse Barbel-klasse, met Nederlandse aanpassingen.
Ze vormden de overgang naar de latere Walrus-klasse onderzeeboten (jaren '90), die nog steeds in dienst zijn.
De schepen waren hun tijd ver vooruit qua stille voortstuwing en hydrodynamisch ontwerp.
Specificaties :
Tekeningnummer |
10.11.040 |
Auteur |
J.TH.M. Buter |
Omschrijving |
HrMs onderzeeboten "Zwaardvis" S806, "Tijgerhaai" S807 (1972) |
Kwaliteit |
spanten; zijaanzicht; bovenaanzicht |
Schaal |
1 : 50 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
2 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
0 |
Aantal bladen A3 |
0 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
2 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
185 |
Bijzonderheden |
l.o.a. 134 cm |
Opmerkingen |