Artikelnummer: | 10.11.050 |
Achtergrond: Leidschip van de Java-klasse, ontworpen voor de verdediging van Nederlands‑Indië. Kiel gelegd in 1916, in dienst 1 mei 1925
Technisch: 155 m lang, 16 m breed, 6,22 m diepgang, met drie schroeven en 73.000 shp; topsnelheid circa 31 knopen
Bewapening (voor verbouwing): Tien 150 mm kanonnen in open enkelvuurvuren, vier 75 mm AA, plus mijnen en watervliegtuigen (Fokker IIID / C.VII-W)
Verbouwing (1937–1938):
Aanbreng van een moderne vuurleidings‑computer en Hazemeyer‑stabilisatie voor 40 mm Bofors‑geschut
Vervanging oude 75 mm AA door vier dubbele Bofors 40 mm, toevoeging van vier Browning .50 machinegeweren .
Mastwerk ingekort, verbeterde seinstations en zes zoeklichten (1,2 m spiegel)
Na afloop hernomen in januari 1938 vuurbegeleiding bij konvooien in Gibraltar en terugkeer naar Indië
Achtergrond: Tweede schip van de klasse; kiel gelegd in 1916, vertraagd door turbinebrand, in dienst 26 mei 1926
Technisch: Zelfde afmetingen en vermogen (drie schroeven, ~82.000 shp), snelheid 30–31 knopen; actieradius ~8.000 km bij 12 kn
Bewapening: Tien 150 mm, aanvankelijk vier 75 mm AA (later vervangen), vier 12,7 mm machinegeweren, mijnen, en twee watervliegtuigen
Modernisering (1934–35):
Vervanging van 75 mm AA door zes Bofors 40 mm, installatie van derricks voor vliegtuigen
Verdere revisies in Surabaya en later aanpassingen in Engeland en de VS.
Dienst vóór WO II: Convoy‑escort tijdens Spaanse Burgeroorlog, beschermingsacties in Shanghai en vlootbezoeken in Azië .
WO II-verloop: Vlucht naar de UK in 1940, transport van prinses Juliana, daarna gebruikt voor verdediging en opleiding. In 1944 ingezet als kunstmatig golfbreker bij D-Day en uiteindelijk vernietigd (4/1944) .
Kenmerk | Java (na 1937) | Sumatra (na 1935) |
---|---|---|
AA-Wapens | 4× dubbel 40 mm Bofors + 4× .50 cal MG | 6× 40 mm Bofors |
Vuurleiding | Hazemeyer-systeem + rekentafel | Moderne installatie, niet exact Hazemeyer |
Detectie/verlichting | 6× 1,2 m zoeklichten, groter seinstation | Beperkte info, wel nieuwe derricks |
Rol na verbouwing | Convoy‑escort, coloniale patrouilles | Zelfde, later gevechts-ontoereikend na 1940 |
De modernisaties waren cruciaal om deze verouderde schepen een moderne AA-capaciteit te geven en het blad te keren van open vuurplaatsen naar gesloten vuurleiding en betere sensorische uitrusting. Toch bleven ze kwetsbaar voor onderzeeërs en luchtaanvallen, en deden hun verouderde ontwerp de rest.
Specificaties :
Tekeningnummer |
10.11.050 |
Auteur |
J.TH.M. Buter |
Omschrijving |
HrMs kruisers "Java" (1925), "Sumatra" (1926); na verbouwing (1937) |
Kwaliteit |
spanten; zijaanzicht; dekplan; enkele details opbouw |
Schaal |
1 : 500 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
0 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
0 |
Aantal bladen A3 |
1 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
1 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
35 |
Bijzonderheden |
l.o.a. 31 cm |
Opmerkingen |