| Artikelnummer: | 10.11.095 |
Beschrijving van de HMS Amethyst (F116), een van de beroemdste Britse oorlogsschepen van de naoorlogse periode — vooral bekend door het incident op de Jangtsekiang in 1949.
Type: Fregat (oorspronkelijk sloep)
Klasse: Gemodificeerde Black Swan-klasse
Boegnummer: F116 (voorheen U16)
Bouwer: Alexander Stephen & Sons Ltd., Govan, Schotland
Kiel gelegd: 25 maart 1942
Te water gelaten: 7 mei 1943
In dienst gesteld: 2 november 1943
Uit dienst genomen: 1957
HMS Amethyst werd gebouwd als Modified Black Swan-class sloep, ontworpen voor onderzeebootbestrijding en konvooibegeleiding.
Ze diende tijdens de laatste fase van de oorlog in de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan, waar ze onder andere escortetaken uitvoerde en konvooien beschermde tegen Japanse en Duitse onderzeeërs.
Het meest beroemde hoofdstuk uit de geschiedenis van de Amethyst vond plaats in april 1949, tijdens de Chinese Burgeroorlog:
Op 19 april 1949 voer HMS Amethyst de Jangtsekiang (Yangtze River) op richting Nanking om de Britse ambassade te bevoorraden.
Ter hoogte van Kiangyin werd het schip plotseling beschoten door artillerie van het Volksbevrijdingsleger (PLA).
De Amethyst werd zwaar geraakt — haar kapitein, Lt. Commander Bernard Skinner, kwam om het leven, en 19 bemanningsleden werden gedood, tientallen raakten gewond.
Het schip liep aan de grond om verder verlies te beperken, maar kwam dagenlang onder vijandelijk vuur te liggen.
Na weken van reparaties onder primitieve omstandigheden en diplomatieke onderhandelingen, wist de Amethyst op 30 juli 1949 bij nacht en mist te ontsnappen — een tocht van ruim 160 km langs zwaar bewaakte rivieroevers.
Ze bereikte veilig open zee en werd begeleid door HMS Concord.
Dit werd wereldwijd bekend als het "Yangtze Incident", en de bemanning kreeg veel lof voor hun moed. Het incident werd later verfilmd in 1957 als The Yangtze Incident: The Story of HMS Amethyst met acteur Richard Todd.
| Specificatie | Gegevens |
|---|---|
| Waterverplaatsing | ca. 1.350 ton (standaard), ca. 1.880 ton (volgeladen) |
| Lengte | 91 meter (299 ft) |
| Breedte | 11,7 meter (38 ft 6 in) |
| Diepgang | 3,4 meter (11 ft) |
| Voortstuwing | 2 × Admiralty 3-drum ketels, Parsons tandwielturbines, 2 schroeven, 4.300 shp |
| Snelheid | 19,75 knopen |
| Bemanning | ca. 180 officieren en manschappen |
| Bewapening (WOII) | 6 × 4-inch (102 mm) kanonnen (3 dubbele opstellingen), 4 × 2-pounder luchtafweer, 8 × 20 mm Oerlikon-kanonnen, dieptebommen |
| Bewapening (naoorlogs) | Gedeeltelijk gemoderniseerd voor anti-onderzeebootoorlog |
Na het incident bleef Amethyst nog enkele jaren in dienst als opleidings- en patrouillefregat.
In 1957 werd ze uit dienst genomen en gesloopt in Sunderland.
Haar scheepsbel en enkele relikwieën worden bewaard in Britse maritieme musea als herinnering aan haar dappere bemanning.
|
Tekeningnummer |
10.11.095 |
|
Omschrijving |
fregat HMS "Amethyst" F116 (1943) na herclassificatie; ex Modified "Black Swan" sloop "Amethyst" U16 |
|
Kwaliteit |
sp/lijnen; zijaanzicht; dekplan; details van mindere kwaliteit; Engelse tekst |
|
Schaal |
1 : 96 |
|
Aantal bladen A00 |
0 |
|
Aantal bladen A0 |
0 |
|
Aantal bladen A1 |
2 |
|
Aantal bladen A2 |
0 |
|
Aantal bladen A3 |
0 |
|
Aantal bladen A4 |
0 |
|
Totaal aantal bladen tekening |
2 |
|
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
|
Gewicht in gram |
105 |
|
Bijzonderheden |
loa 95 cm |
|
Opmerkingen |
artek 0036 |