Artikelnummer: | 10.20.006 |
Het motorschip Willem Ruys werd in 1938-1947 gebouwd als passagiersschip voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. AlsItaliaans cruiseschip onder de naam Achille Lauro is het schip bekend geworden door de kaping in 1985 en de brand en ondergang in 1994.
Het schip was in 1938 door de Rotterdamsche Lloyd besteld bij scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) inVlissingen en kreeg daarbij bouwnummer 214. Onder dit bouwnummer, een naam was nog niet bekend, werd op 25 januari 1939 de kiel gelegd. Als gevolg van de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse materiaalschaarste kon het schip niet worden afgebouwd en heeft het zeven en een half jaar op de helling in de Vlissingse binnenstad gestaan. Over de rol die het in aanbouw zijnde schip zou hebben gespeeld bij het voorkomen van een door de Duitse bezetter voorgenomen vernietiging van de scheepswerf zijn deskundigen het niet eens. Na de bevrijding van Vlissingen heeft de zoetwaterinstallatie aan boord van het schip twee weken langdrinkwater aan de stad geleverd. Toen in 1944 de dijken van Walcheren op drie plaatsen werden gebombardeerd, waardoor een groot deel van het eiland onder water kwam te staan, werden de sloepen van de Willem Ruys gebruikt voor transport over water.[1]
Het schip was bedoeld als tegenhanger van de Oranje die concurrent Stoomvaart-Maatschappij Nederland in 1937 had besteld. Net als de Oranje had de Willem Ruys een gestroomlijnde bovenbouw met twee zorgvuldig geproportioneerde eveneens gestroomlijnde schoorstenen. Ook de inrichting van het schip was minder uitbundig dan tot het begin van de jaren 30 gangbaar was, maar wel het werk van ploeg ontwerpers met onder meer de architect Eschauzier. Technisch was het uniek dat de twee schroeven via tandwielkasten werden aangedreven door acht snellopende dieselmotoren. De Willem Ruys was niet zo snel als de Oranje, maar bood plaats aan meer passagiers en lading.
Pas op 1 juli 1946 werd het schip gedoopt en te water gelaten. Het kreeg de naam "Willem Ruys", naar de in de oorlog gefusilleerdeLloyd-directeur Willem Ruys (1894-1942). Tegelijk verkreeg de Rotterdamsche Lloyd het predicaat Koninklijk. Op 28 september 1947 verliet het schip de werf voor de eerste proeftocht, waarna het aan de Lloydkade in Rotterdam werd afgemeerd voor de laatste afbouwwerkzaamheden. De eerste reis begon op 2 december 1947.
Tekeningnummer |
10.20.006 |
Auteur |
C. van der Kellen |
Omschrijving |
passagiersschip ms "Willem Ruys" (1939/1947) - Kon. Rott. Lloyd |
Kwaliteit |
bouwspanten tot de waterlijn; zijaanzicht; dekplannen; enkele details |
Schaal |
1 : 500 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
0 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
1 |
Aantal bladen A3 |
0 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
1 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
45 |
Bijzonderheden |
l.o.a. 39 cm |
Opmerkingen |