NVM 10.17.003 motorreddingboot "Bernard van Leer" (1965) - KNZHRM

Artikelnummer: 10.17.003


Specificaties :

Tekeningnummer

10.17.003

Auteur

M.J.H. Bosman

Omschrijving

motorreddingboot "Bernard van Leer" (1965) - KNZHRM

Kwaliteit

sp/lijnen 1:25; zijaanzicht; dekplan;doorsnedes

Schaal

1 : 50

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

2

Aantal bladen A1

0

Aantal bladen A2

0

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

2

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

105

Bijzonderheden

l.o.a. 41 cm

dM 1967/4

Kopie artikel: 12.17.003 (2 blz)

Opmerkingen

 

 

De “Bernard van Leer” is één van de vijf reddingboten van de zogenaamde “Carlot-klasse” van de Noord Zuid Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM). De boot is in 1965 gebouwd bij scheepswerf Niestern te Delfzijl, is 20,37 meter lang, 4,5 meter breed en meet 53 ton. De reddingboot is zelfrichtend en heeft twee 140 pk Kromhout diesels (type 8 TS 117) met elk een vijfbladsschroef. De boot vaart op maximaal vermogen 10,6 knopen per uur (ruim 19 km per uur) bij een gemiddeld verbruik van 15 liter diesel per uur per motor. De boot is verdeeld in 28 waterdichte compartimenten en heeft een actieradius van circa 1800 mijl.

De Bernard van Leer is, evenals de andere schepen uit de Carlot-klasse, een zogenaamde dichte reddingboot. Haar illustere voorgangers uit de Insulinde-klasse en de daaropvolgende Prins-Hendrik-klasse waren open reddingboten waarop buiten gestuurd werd. De dichte reddingboten konden nog zwaarder weer trotseren en hun zelfrichtende vermogen is tijdens hun reddingen nooit nodig gebleken: geen van de boten uit de Carlot-klasse is tijdens reddingswerkzaamheden omgegaan. Schippers en bemanningsleden die op deze schepen hun reddingswerkzaamheden hebben uitgevoerd zijn dan ook nog steeds zeer te spreken over de prestaties van deze boten: “…je merkt wat het schip doet in zwaar weer; ze ging regelmatig zo scheef dat het water tot aan de bovenkant van de ramen van het stuurhuis komt, maar omslaan, nee, het schip kwam altijd weer rechtop…dat geeft je een enorm vertrouwen in haar capaciteiten”, aldus een voormalige opstapper.

De Bernard van Leer heeft 32 jaar dienst gedaan op station Scheveningen, van 1965 tot 1997 bepaalde zij daar het gezicht van de haven. Zij heeft verschillende spectaculaire reddingen op haar naam staan. De meest bekende is die van het zendschip Veronica op 2 april 1973. Tijdens windkracht 12 sloeg in de nacht van 2 op 3 april de Veronica van zijn ankers. De Bernard van Leer voer uit en redde de voltallige bemanning.

0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »