| Artikelnummer: | 16.11.034 |
De Hr.Ms. "Gouden Leeuw" en Hr.Ms. "Prins van Oranje" waren mijnenleggers van de Koninklijke Marine, gebouwd in de vroege jaren 1930. Ze vormden samen de "Prins van Oranje"-klasse en speelden een belangrijke rol in de verdediging van Nederlands-Indië vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
(Tweelingklasse)
| Kenmerk | Informatie |
|---|---|
| Type | Mijnenlegger (minelayer) |
| Klasse | Prins van Oranje-klasse |
| Aantal | 2 eenheden |
| In dienst | 1932 |
| Ontworpen voor | Operaties in Nederlands-Indië (Zuidoost-Azië) |
| Bouwwerf | De Maas, Rotterdam |
| Specificatie | Gegevens |
|---|---|
| Waterverplaatsing | ca. 1.490 ton (standaard), 1.950 ton (volgeladen) |
| Lengte | 75 meter |
| Breedte | 11,4 meter |
| Diepgang | 3,6 meter |
| Voortstuwing | 2 dieselmotoren (Werkspoor), 1.600 pk totaal |
| Snelheid | ~15 knopen |
| Bemanning | ca. 100 man |
| Mijnen | Capaciteit tot 150 zeemijnen |
| Bewapening | |
| • 2 × 75 mm kanonnen | |
| • 2 × 12,7 mm mitrailleurs (machinegeweren) | |
| (later soms licht aangepast) |
| Naam | Pennant | In dienst | Lot |
|---|---|---|---|
| Hr.Ms. Prins van Oranje | — | 1932 | Gezonken 1942 (door Japanse aanval bij Sebuku-eiland) |
| Hr.Ms. Gouden Leeuw | — | 1932 | Tot zinken gebracht 1942 door eigen bemanning bij Soerabaja om gevangenneming te voorkomen |
Beide mijnenleggers werden gestationeerd in Nederlands-Indië (tegenwoordig Indonesië) als onderdeel van de maritieme verdediging van de archipel. Ze legden mijnenvelden ter bescherming van belangrijke zeestraten, havens en marinebases, waaronder:
Soerabaja
Ambon
Tarakan
Balikpapan
Straat Makassar