Artikelnummer: | 10.10.122/A |
Type schip: Passagiersschip / stoomschip
Bouwjaar: 1856
Redersmaatschappij: KNSM (Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij)
Scheepswerf: Gebouwd in Nederland (details over de werf zijn schaars, waarschijnlijk bij een Nederlandse werf zoals Fijenoord)
Afmetingen: Onbekend, typisch voor die tijd waren schepen tussen 60-90 meter lang
Machine: Stoommachine met zijrad aandrijving of schroef, afhankelijk van ontwerp
Bestemming: Transport van passagiers en vracht op routes naar koloniale gebieden, zoals Nederlands-Indië, Caribisch gebied of Amerika.
Belang: Het schip maakte deel uit van de groeiende Nederlandse stoomvaartvloot in de 19e eeuw die de verbindingen tussen Nederland en haar koloniën verbeterde.
Het ss Rembrandt was een van de vele stoomschepen die in de 19e eeuw door de KNSM werden ingezet.
Deze schepen werden gebruikt om passagiers, post en vracht te vervoeren over lange afstanden.
De naam Rembrandt verwijst naar de beroemde Nederlandse schilder Rembrandt van Rijn, wat een gebruikelijke traditie was om schepen te vernoemen naar beroemde Nederlandse persoonlijkheden.
In deze periode was de stoomvaarttechnologie in volle ontwikkeling, waardoor reizen sneller en betrouwbaarder werden dan de eerdere zeilschepen.
Specificaties :
Tekeningnummer |
10.10.122/A |
Auteur |
H. van der Biezen |
Omschrijving |
ss. "Rembrandt" - 1856 (KNSM) - bouwhulpmiddelen |
Kwaliteit |
bevay uitslagen voor stapekbouw en pasmallen voor bouwspanten 1:40 |
Schaal |
1 : 40 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
0 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
0 |
Aantal bladen A3 |
5 |
Aantal bladen A4 |
10 |
Totaal aantal bladen tekening |
15 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
105 |
Bijzonderheden |
l.o.a. 159 cm |
Opmerkingen |