Artikelnummer: | 10.10.134 |
Het SS Bremen uit 1928 was een Duits passagiersschip van de Norddeutscher Lloyd (NDL), gebouwd om de trans-Atlantische route te bedienen. Het schip stond bekend om zijn snelheid, luxe en technologische innovaties, en werd beschouwd als een van de mooiste en snelste oceaanstomers van zijn tijd.
Lengte: 286,10 meter
Breedte: 31,10 meter
Diepgang: 10,32 meter
Bruto tonnage: 51.656 BRT (1929), 51.731 BRT (1939)
Snelheid: 27–29 knopen (50–53,7 km/h)
Machinevermogen: 87.000 pk (nominaal), 135.000 pk (maximaal)
Passagierscapaciteit: 2.139 passagiers, verdeeld over verschillende klassen
Bemanning: Ongeveer 966 personen
Ingebruikname: De Bremen werd op 16 juli 1929 in gebruik genomen met een reis van Bremerhaven naar New York.
Technologische innovaties: Het schip was uitgerust met vier schroeven aangedreven door stoomturbines, wat bijdroeg aan zijn hoge snelheid.
Snelheidsrecords: De Bremen behaalde snelheidsrecords en stond bekend om zijn moderne en gestroomlijnde ontwerp.
Schwesterschip: Het schip had een zusterschip, de Europa, die eveneens dienstdeed op de trans-Atlantische route.
Tweede Wereldoorlog: Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Bremen niet ingezet voor militaire doeleinden.
Brand: Op 16 maart 1941 werd het schip in Bremerhaven in brand gestoken door een 14-jarige bemanningslid, wat leidde tot aanzienlijke schade.
Sloop: Na de brand werd het schip in 1942 gesloopt, waarbij het staal werd gebruikt voor de productie van munitie.
Zinken: In 1946 werd het overblijfsel van het schip tot zinken gebracht in de rivier de Weser
Specificaties :
Tekeningnummer |
10.10.134 |
Omschrijving |
pass.schip ss Bremen (1928) - Nord-Deutscher Lloyd |
Kwaliteit |
algemeen plan; sp/lijnen; details |
Schaal |
1 : 200 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
4 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
0 |
Aantal bladen A3 |
1 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
5 |
Aantal bladen A4 tekst |
1 |
Gewicht in gram |
360 |
Bijzonderheden |
l.o.a. 140 cm |
Opmerkingen |