Artikelnummer: | 10.05.026 |
De Mayang-Tzi is een type traditionele Chinese rivierjonk die voornamelijk werd gebruikt op de Yangtze-rivier. Dit type schip is een voortzetting van de eeuwenoude Chinese scheepstraditie en speelde een cruciale rol in het binnenlandse transport van goederen en mensen in China.
Type: Platbodemschip, ideaal voor ondiepe wateren zoals de Yangtze-rivier.
Lengte: Varieerde, maar vaak tussen de 10 en 20 meter.
Breedte: Breed genoeg om stabiliteit te bieden bij het laden en lossen van goederen.
Rompmateriaal: Traditioneel gebouwd van hout, met een stevige, rechthoekige romp.
Tuigage: Voorzien van een enkelbladige peddel (yuloh) aan de achterkant, waarmee het schip werd voortgestuwd.
Gebruik: Gebruikt voor het transport van goederen zoals graan, zout, en andere handelswaar langs de rivier.
De Yangtze, met een lengte van 6.300 km, is de langste rivier in Azië en een van de belangrijkste waterwegen in China. De rivier stroomt door een breed scala aan ecosystemen en is van groot belang voor de economie en cultuur van het land. Traditionele schepen zoals de Mayang-Tzi waren essentieel voor het binnenlandse transport en speelden een cruciale rol in de handel en het dagelijks leven langs de rivier.
Hoewel de traditionele Mayang-Tzi tegenwoordig grotendeels zijn vervangen door gemotoriseerde schepen, blijven ze een belangrijk symbool van de rijke maritieme geschiedenis van China. Replica's en gerestaureerde exemplaren worden soms gebruikt voor toeristische vaartochten, waarmee de oude scheepstradities in ere worden gehouden.Specificaties :
Tekeningnummer |
10.05.026 |
Auteur |
W. Asbach |
Omschrijving |
Mayang-Tzi, Chinese rivierjonk rond 1900 |
Kwaliteit |
algemeen plan; sp/lijnen; doorsnedes; tuigplan; details; beschrijving |
Schaal |
1 : 24 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
3 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
0 |
Aantal bladen A3 |
0 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
3 |
Aantal bladen A4 tekst |
8 |
Gewicht in gram |
185 |
Bijzonderheden |
Een rivierjonk van de bovenloop van de Chang-Jiang |
Ì´Ì_