Artikelnummer: | 10.11.003 |
De Hr.Ms. Willem van der Zaan was de grootste en laatste speciaal gebouwde mijnenlegger van de Koninklijke Marine, ontworpen voor zowel mijnenlegoperaties als als opleidingsschip voor adelborsten. Ze werd in 1939 in dienst gesteld, slechts enkele dagen voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.
Bouwwerven: N.V. Nederlandse Dok Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 75,2 meter lengte, 11,2 meter breedte, 3,28 meter diepgang
Waterverplaatsing: 1.407 ton
Machinevermogen: 2.200 pk
Snelheid: 15,5 knopen (ca. 28,7 km/u)
Bemanning: 92 personen als mijnenlegger; 130 als opleidingsschip
Bewapening:
2 × 120 mm kanonnen (2x1)
4 × 40 mm Bofors (2x2)
4 × .50 (2x2)
120 mijnen (later verminderd tot 90)
Radar: Verschillende types geïnstalleerd tijdens de oorlog
Vliegtuig: 1 vliegtuig met zware kraan
In dienst gesteld: 21 augustus 1939
Oorlogsdienst:
Begin mei 1940 ingezet voor mijnenlegoperaties in het Boomkensdiep en voor de kust van Vlieland.
Op 13 mei 1940 geëvacueerd naar Engeland, waar diverse mijnenlegoperaties werden uitgevoerd.
Gedurende de oorlog talloze konvooien geëscorteerd.
Na de oorlog:
Op 30 mei 1945 teruggekeerd naar Nederland.
Ingezet voor patrouillediensten en overvoer van ex-krijgsgevangenen naar Nederlands-Indië.
Diverse functies vervuld, waaronder als fregat, stationsschip in de Antillen en werkschip voor mijnenvegers in Vlissingen.
In 1963 tot immobiel schip verklaard.
Op 27 februari 1970 uit de sterkte afgevoerd en op 6 oktober 1970 verkocht voor sloop.
Specificaties :
Tekeningnummer |
10.11.003 |
Auteur |
B. Booden |
Omschrijving |
HrMs mijnenlegger " Willem van der Zaan" (1938) |
Kwaliteit |
sp/lijnen; zijaanzicht; dekken; enkele details |
Schaal |
1 : 200 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
0 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
2 |
Aantal bladen A3 |
0 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
2 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
65 |
Bijzonderheden |
l.o.a. 37,5 cm |
Opmerkingen |